Orfeo, een drama van karton

Voorstelling over Liefde, de dood en de kracht van muziek

Na de succesvolle trilogie Groots en meeslepend wil ik leven, Ludwig en Straussvogel gaat Steef de Jong terug naar de bron aller opera’s en operettes: de mythe van Orpheus.

Dit verhaal, over een zanger die zelfs de stenen aan het huilen krijgt, was de inspiratie voor de allereerste opera (L’Orfeo van Monteverdi uit 1607) en de allereerste operette (Orphée aux Enfers van Offenbach uit 1858). Bijgestaan door Marieke Hopman op accordeon maakt Steef de Jong nu een geheel nieuwe versie: een Orfeo-operette van nu met pop-up decors, muziek, humor en natuurlijk karton. Orfeo, een drama van karton is een Groots en Meeslepende voorstelling over de liefde, de dood en de kracht van muziek.

Credits

  • Concept, spel Steef de Jong

  • Muziek, spel, compositie Marieke Hopman

  • Regie Ina Veen

  • Geluidsontwerp en techniek René Rood

  • Lichtontwerp Maarten de Rooy

  • Decorbouw en techniek Stephan Nelissen

  • Vormgeving Steef de Jong en Nina Vreeken

  • Stagiaire vormgeving Lydia van de Beek

  • Kostuums Willy Veen

  • Fotografie campagnebeeld Tim Stet

  • Scènefotografie Bowie Verschuuren

  • Tourneeplanning Kik Productions

  • Met dank aan Dood Paard, Merit Koops, onze Filantropen

{{ slide.quote }}

Pers

‘De Jong’s vaste ingrediënten: een uitklapbaar decor, een eenmansvertelling, dialogen via videoprojectie, dramatische verhalen van historische figuren, klassieke muziek en zang. Ook Orfeo is geheel gebakken volgens die receptuur. Het blijft kunstig en wonderschoon.’ […] De kartonnen decorstukken die dit verhaal vertellen liggen plat op de vloer en werken als opengeslagen pagina’s van een pop-upboek. Steeds ontvouwt zich een nieuwe verrassing…’ […]

Operamagazine

‘Orfeo – een drama van karton. Dat karton slaat op de manier waarop De Jong doorgaans theater maakt: hij knutselt zelf allerlei decorstukken en attributen in elkaar om er vervolgens zijn voorstelling van te maken. Zijn stijl: onbevangen, anti-dramatisch en speels educatief. Een unieke vorm van theater.’

De Volkskrant

‘Theatermaker Steef de Jong vertelt hoe de mythe van Orpheus componisten inspireerde. Bijzonder zijn de primitieve, zelf geknutselde decors en kostuums.’

NRC Handelsblad

‘De muziek van Marieke Hopman is prachtig.’

Haarlems Dagblad