Straussvogel
3-kwartsmaat 4-ever!
Na Groots en meeslepend wil ik leven en Ludwig sloot Steef de Jong zijn eenmansoperette-trilogie over het Habsburgse Rijk af met Straussvogel. Dit keer stond walskoning Johann Strauss jr (1825-1899) centraal.
Zijn geniale composities in driekwartsmaat kan iedereen moeiteloos meeneuriën. Met An der schönen, blauen Donau heeft hij zich onsterfelijk gemaakt. Daarnaast was hij met Die Fledermaus aanvoerder van de gouden periode van de Weense operette.
Onder het motto ‘Strauss in the house’ ging Steef de Jong op zoek naar het verhaal achter de Armin van Buuren van de negentiende eeuw. Gewapend met een piano, videocamera’s en veel handgemaakte decors en rekwisieten vertelde hij over de man die de meest levenslustige muziek ter wereld schreef, maar zelf misschien helemaal niet zo levenslustig was. Want achter deze vrolijke meezingers moet toch een groots drama schuilgaan… of niet?
Credits
-
Concept & spel Steef de Jong
-
Regie Ina Veen
{{ slide.quote }}
‘Als zelfverklaard Straussvogel vertelt de theatermaker diens levensverhaal. Hij doet dat met behulp van camera’s en een groen scherm, waarmee hij live kan toveren met videobeelden. Mooi is een scène waarin hij tegelijkertijd én Strauss én Sissi speelt, die elkaar ontmoeten tijdens een concert.’
De Volkskrant‘Steef de Jong probeert de operette van het stoffig imago te ontdoen en noemt Strauss zelfs de Armin van Buuren van de negentiende eeuw. In zijn liefdesverklaring slaagt hij wonderwel, juist door de ingenieuze en speelse vermenging van genres: film en muziek, ingeleefd spel en vertelling. (..)
Wie aarzelt de wereld van de operette binnen te gaan, moet de voorstelling Straussvogel van talent Steef de Jong niet missen.’
De Theaterkrant‘Steef de jong toont dat hij niet alleen een prima zanger is maar ook een vaardig tekstdichter, met grappige rijmvondsten in oudhollandse stijl. (…) De Jong is zó innemend en zit zo vol leuke anekdotes dat hij het publiek moeiteloos blijft boeien.’
Trouw